Xiaomi ciddi bir kafa karışıklığı yaşıyor gibi. Alanının ne olduğuna bir karar verse iyi olacak: Teknoloji alanında mı ürün üretecek, nevresim takımı mı üretecek, diş fırçası gibi kişisel bakım ürünleri ve ev aletleri mi? Açıkçası bunların hepsini de yapabilir, ama bunun için bir çatı firma olur, onun altında her alana ilişkin branşlaşmaya gitmiş alt firmalar olur ve her biri kendi alanında ürünün Ar-Ge işiyle, üretimi ve pazarlamasıyla uğraşır. Şimdi kalkıp Apple'a kafa tutan firmaya bakıyorum, nevresim takımı imal etmiş. Burada da başka platformlarda da çokça tartışılan bir konudur; Apple nasıl oluyor da bu kadar başarılı olabilir diye. Bence bu sorunun yanıtı çok basit: Xiaomi'nin yaptığı gibi dört bir yana yumruk sallamıyor, " ne iş olursa yaparım abi" demiyor. Kendine bir alan belirlemiş ve orada uzmanlaşıyor. Xiaomi nevresimle, elektronik diş fırçasıyla uğraşmak yerine neden oturup bir işletim sistemi üretmez? Malum, Apple'ın, Xiaomi ve piyasadaki diğer pek çok telefon markasından daha "alt düzey" donanımlar (ram, ekran kartı vs) kullanması rağmen onlardan çok daha hızlı işlem yapabilmesinin arkasındaki en büyük etken, yazılım-donanım uyumluluğudur. Bilen bilir, bunu izaha pek ihtiyaç yok. Bir düşünsenize, Apple CEO'su çıkmış, lansman gününde nevresim tanıyor!
Xiaomi kadrosundan önemli isimler kaybetti, yerine daha iyilerini de getiremedi. Bence bu anlamda Xiaomi şu an rakiplerine göre kan kaybetmiş durumda. Üstelik üzerinde ciddi ithamlar var ve bazı isimlerin bu ithamlar nedeniyle ayrıldıkları iddia ediliyor. Bu ithamlar ne mi? Xiaomi'nin cihazlarındaki işlemcilerin MTK işlemciler kullanıldığı, yani hepizimin Xiaomi tarafından enayi yerine konduğu tartışılıyor ve Xiaomi bu konuda tatmin edici bir açıklama yapmış değil.
Dünya geneline yayılma konusunda çok ağır, hantal, isteksiz ve/veya yetersiz. Milyonlarca kullanıcı, tıpkı bizler gibi, binbir güçlükle ürünlerini sahiplenip ulaşmaya çalışırken Xiaomi bu kişilere doğrudan ulaşmak için hiçbir adım atmıyor, yatırım yapmıyor vibrasyonlu diş fırçası üretiyor. Bu tür ürünlere ayrılan bütçe, personel, pazarlama ve imalat ağı, Xiaomi'nin bir teknoloji firması olarak dünyanın geri kalan kesimlerine daha kısa sürede açılması için kullanılsa daha iyi olmaz mıydı? Miui güncellemelerinde bile (global) ne kadar rötar yaptığını hepimiz biliyoruz. Bu konuya eğilmek yerine yapılanlara bakınca, üzülmemek elde değil.
Ben bu tür yeni lansmanlar gördükçe, Xiaomi markasına olan güvenimi kaybediyorum. Çünkü bu tür açılımlar, Xiaomi'nin, teknoloji ve telekomünikasyon alanında lider ve uzman bir marka olmayı değil, sadece daha çok para kazanmayı hedeflediğini düşündürtüyor. Böyle bir hedefi olan firmanın tüketici şikayetlerini ne kadar dikkate alacağı, cihazlara ilişkin şikayetleri ne denli gidereceği, ürünün arkasında ne denli duracağı, tüketici sağlığını ne denli umursayacağı ciddi kuşkulu konular olarak durur. Örneğin SAR değerlerini düşürmek için Xiaomi'nin ne gibi çalışmalar yaptığını merak ediyorum.
NOT: Xiaomi, bütün bu saçma sapan ürünleri (bana göre), teknoloji bölümünü geliştirmek ve dünyanın diğer ülkelerine de ulaşabilmek için bir ek gelir kaynağı (ama ana bir ürün değil, sadece gelir kaynağı) olarak görüp hareket ediyorsa, ona diyecek sözüm yok.