Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Pilot okullarından mezun olur olmaz 15 bin tl maaşla işe başlayacağını düşünmen, o mesleğe binlerce saat uçuş tecrübesi sonunda ulaşan pilotlara hakaret olur. Senin gibi öz dayımın oğlu da daha kursa gitmeden ayakları yerden kesilmiş uçarak milyarlarca lira vererek gittiği kurstan nazik bir yerine çakılmış vaziyette döndü.
Kuzenim universitesini bitirdi, şirket ile sozlesme yapyi ve 3000€ ile işe başladi. Bu 3000€'nun içinde, 65 bin euro egitimin parasini kesiyorlar. Yani cok eminim hocam 15 bin tl ile baslandiğina. Sizin dayı oğlunuz basarili olamadi mi eğitimde?
makina mühendisiyim , sunexpress in açtığı pilot yetiştirme programına başvurdum ona hazırlanıyorum. eğer ülkedeki ilk 3 ünv. harici bir okulda okuyorsan malesef piyasada çok sıkıntı çekiyorsun makina mühendisi olarak.yada dayın olucak. 1 arkadaşım vardı okuldan, o da 1 yıldır pilotaja gidiyor ama yurt dışında. giden çok yani.
dikkat etmen gereken; 1) pilotaj da aldığın eğitimden sonra hangi uçak tipi kullanılacaksa ona ait bir uçak eğitimi alman gerekiyor.Misal sunexpress boeing marka uçak kullanırken thy airbus kullanır. bunuda anca işe kabul olduktan sonra şirket sana verir bu eğitimi. Lakin sunexpress ve thy yetiştirmek için aldığı adamı kendi eğitir ve direk mezun olduğunda istenilen tip uçak kullanabilir ve bu şirketlerin yetiştirmek için aldığı adaylara baya avantaj sağlar.
2) ablam havayolu şirketinde çalışıyor, şuan eğitimi yurt dışında bu eğitimi alan arkadaşlarıyla konuştuğumda bana; eskiden biraz daha rahattı şimdi soru çeşitleri arttı o yüzden işler zorlaştı, burayıda Türkler bastı demişti. ama mühendis adamsın yapmak istersen yine yaparsın.
3) asıl sıkıntı ise git gide dışardan pilot alımları arttı. sunexpress in arada bir eğitim için aldığı adam sayısı ilk başlarda 5 10 gibi bir rakamken şimdi 120. thy nin seneye 1000 adamı eğitime alıcağı haberleri geziyordu internette.
4) avrupada çok fazla işsiz pilot var ve bu yüzden deli gibi türkiye ye akın ediyorlar. misal ablamların şirkette hollandalı ,alman ,italyan çok fazla pilot var. Bazım büyük ülkelerde pilot olabilmek için oranın vatandaşın olmak gerekebiliyor. bu yüzden yabancılar için Türkiye cennet. Hatta thy sınava giren bir arkadaşın anlattığı, her yerden adam gelmiş, hintlisi arabı etrafımı sardı diyordu.
Sana tavsiyem ingilizceni tofel ve ielts (6.5) den düzgün bir puan alacak seviyeye getir. ayrıca 4 yıllık bir okul mezun olmazsan sadece yardımcı pilot olabiliyorsun diye biliyorum. 2. bir dil öğren kesinlikle. bu yola çıkıcaksan, bu söylediklerimi araştır.
hocam istiyorsanız gidin. asıl kumar bu işe yönelmeniz değil TL nin değerinin tutarlılık göstermemesi ve sizin euro ile okumak istemeniz. bence bu işe girmeniz için 120euro gibi bişi olsun ki yarıda kalmasın. Bir arkadaşım sırf bu yüzden benle beraber tekrar uni sınavına girecek. uni hayatı bitti doların 6-7 olması yüzünden
makina mühendisiyim , sunexpress in açtığı pilot yetiştirme programına başvurdum ona hazırlanıyorum. eğer ülkedeki ilk 3 ünv. harici bir okulda okuyorsan malesef piyasada çok sıkıntı çekiyorsun makina mühendisi olarak.yada dayın olucak. 1 arkadaşım vardı okuldan, o da 1 yıldır pilotaja gidiyor ama yurt dışında. giden çok yani.
dikkat etmen gereken; 1) pilotaj da aldığın eğitimden sonra hangi uçak tipi kullanılacaksa ona ait bir uçak eğitimi alman gerekiyor.Misal sunexpress boeing marka uçak kullanırken thy airbus kullanır. bunuda anca işe kabul olduktan sonra şirket sana verir bu eğitimi. Lakin sunexpress ve thy yetiştirmek için aldığı adamı kendi eğitir ve direk mezun olduğunda istenilen tip uçak kullanabilir ve bu şirketlerin yetiştirmek için aldığı adaylara baya avantaj sağlar.
2) ablam havayolu şirketinde çalışıyor, şuan eğitimi yurt dışında bu eğitimi alan arkadaşlarıyla konuştuğumda bana; eskiden biraz daha rahattı şimdi soru çeşitleri arttı o yüzden işler zorlaştı, burayıda Türkler bastı demişti. ama mühendis adamsın yapmak istersen yine yaparsın.
3) asıl sıkıntı ise git gide dışardan pilot alımları arttı. sunexpress in arada bir eğitim için aldığı adam sayısı ilk başlarda 5 10 gibi bir rakamken şimdi 120. thy nin seneye 1000 adamı eğitime alıcağı haberleri geziyordu internette.
4) avrupada çok fazla işsiz pilot var ve bu yüzden deli gibi türkiye ye akın ediyorlar. misal ablamların şirkette hollandalı ,alman ,italyan çok fazla pilot var. Bazım büyük ülkelerde pilot olabilmek için oranın vatandaşın olmak gerekebiliyor. bu yüzden yabancılar için Türkiye cennet. Hatta thy sınava giren bir arkadaşın anlattığı, her yerden adam gelmiş, hintlisi arabı etrafımı sardı diyordu.
Sana tavsiyem ingilizceni tofel ve ielts (6.5) den düzgün bir puan alacak seviyeye getir. ayrıca 4 yıllık bir okul mezun olmazsan sadece yardımcı pilot olabiliyorsun diye biliyorum. 2. bir dil öğren kesinlikle. bu yola çıkıcaksan, bu söylediklerimi araştır.
hocam benim suanda birlikte yasadigim kuzenim, bu işin universitesini okudu ve şuan freebird de calisiyor.
her konuda yardimci olabilecek insan o, fakat sormaya cekiniyorum. ileride tabiki derslerimde yardimci olacak
ben ona ingilizceyi nasil hallettiğini sormuştum, universite hazirlikta hallettigini soyledi. suan kagidina falan bakiyorumda hersey ingilizce. Bir pilot egitmeniyle iletisim halindeyim, ingilizce bilmeyen ogrencilerim var diyor. bitirip pilot olmuşlar. kendi ingilizce seviyemi bilmiyorum. Konuşamiyorum ve anlamiyorum diyim
bende makine muhendisligindeyim şuan fakat burayi kazanmak zor değil, bitirmesi zor. ve ben daha mat-1, fizik-1de zorlaniyorum. Kolaya kaçmak degil hocam bu, havada 200 kisi tasiyacağim, tabiki dort islem bilen pilot olamaz ama benim dusunduğum aynen sizin dediginiz gibi. itu-odtu-bogazici gibi okullardan mezun olmak gerek "aç kalmamak için". bu da beni demotive ediyor. korkutuyor.
basvurunuzu nasil yaptiniz? ben direk ucus okuluna kaydolarak baslaniyor diye biliyordum.Birde facebookda tanistiğim pilot eğitmeni, bana sektorde acik var, thy bile lise mezununa kadar aliyor dedi. işsiz kalinir mi sanmiyorum..
hocam benim suanda birlikte yasadigim kuzenim, bu işin universitesini okudu ve şuan freebird de calisiyor.
her konuda yardimci olabilecek insan o, fakat sormaya cekiniyorum. ileride tabiki derslerimde yardimci olacak
ben ona ingilizceyi nasil hallettiğini sormuştum, universite hazirlikta hallettigini soyledi. suan kagidina falan bakiyorumda hersey ingilizce. Bir pilot egitmeniyle iletisim halindeyim, ingilizce bilmeyen ogrencilerim var diyor. bitirip pilot olmuşlar. kendi ingilizce seviyemi bilmiyorum. Konuşamiyorum ve anlamiyorum diyim
bende makine muhendisligindeyim şuan fakat burayi kazanmak zor değil, bitirmesi zor. ve ben daha mat-1, fizik-1de zorlaniyorum. Kolaya kaçmak degil hocam bu, havada 200 kisi tasiyacağim, tabiki dort islem bilen pilot olamaz ama benim dusunduğum aynen sizin dediginiz gibi. itu-odtu-bogazici gibi okullardan mezun olmak gerek "aç kalmamak için". bu da beni demotive ediyor. korkutuyor.
basvurunuzu nasil yaptiniz? ben direk ucus okuluna kaydolarak baslaniyor diye biliyordum.Birde facebookda tanistiğim pilot eğitmeni, bana sektorde acik var, thy bile lise mezununa kadar aliyor dedi. işsiz kalinir mi sanmiyorum..
valla benim zamanımda makinaya girmek baya zordu.şimdi işler değişmiş tabi. ingilizce bilmek malesef zorundasınız. mühedis olarak yada pilot olarak. bunun istisanı yok gibi birşey. kendi cebinizden para vererek eğitim aldığınız zaman kötü bir ingilizceyle bile kabul edebilirler.ama bir şirkete iş için başvurduğunuz zaman ilk iş ing. bakarlar pilot olarak. şundan adım kadar eminim ingilizceniz olmadan kimse size pilot olarak iş vermez.en basiti berline uçtunuz , adama selam ben geldim diyemezsiniz . havacılık sektörünün dili ingilizcedir. ingilizceyi iyi bir şekilde birkaç eğitim seti birazda kursla halledebilirsiniz tabiki çabalayarak.
şuan şirketler kendileri alıp yetiştirmeye başladılar pilotları. size 2 yıl eğitim 8 yılda çalışma şartıyla. önemli nokta burası. evet sistemde açık var ve elbet buda biticek. tahminimce bir 3 5 yılı var gibi. Siz eğitiminizi bir şekilde tamamladınız diyelim, sıra geldi iş aramaya.gittiniz şirketlere başvurdunuz. işte orada başlar sıkıntı. sizin eğitiminizde tek pervaneli uçak kullandınız ve thy başvurup efendimi ben airbus kullanıcam diyemezsiniz. o zaman 80bin euro nun üstüne airbus kullanmak için 20 30bin euro daha koyup, bunun sertifikasını yada eğitimini almalısınız. hadi orası olmadı sunexpress e başvurucam derseniz bu seferde boeing eğitimi almalısınız. işte burada thy den yada diğer hava yollarından kendi seçip eğittikleri adamlar senin önüne hemen geçer. ayrıca siz bu eğitimi alırken uluslararası sınavlara gireceksiniz. bir sınavdan kaldınız diyelim , tekrar almak isterseniz çok güzel rakamlar çıkıyor önünüze. bunun yanında tekrar belirtiyorum avrupada çok fazla işsiz pilot var ve buradaki şirketler bildiğiniz amele pazarına gider gibi italya ya gidip pilot arıyorlar. yeni başlayan normal bir pilotun maaşı ortalama 3500-4000 euro .yani avrupalıyıda kesiyo bu para.
bende sizin gibi çok düşündüm. bir ev var.1400 lira kira getiriyor.sat bunu git kursa pilot ol dedim.yemedi . siz kursa başlamış birisi varsa onla görüşün , o size güzel bilgi verir .
işin özü ingilizce şart. sizin paranızı alacak adam size her türlü gazı verir dikkat edin. iyi araştırın. burası Türkiye burda şartlar malesef hemen değişiyor. thy pilot olmak için birinci şart ingilizce,eğitim,okul falan değil. başka şeyler malesef.
Bence iyi bir karar vermişsin, kendine güvenin de var. Zaten mühendislik gibi eğitimin zor ve yeterli düzeyde bilginin olması gereken bir şeyin peşinden koşuyorsun, bence bu işin oluru var gibi gözüküyor. Tek aklıma takılan, İngilizce biliyor musunuz? Bilmiyorsanız ana diliniz gibi öğrenebilir misiniz? Bu özellikte bende var yada edinebilirim derseniz şansınız bahtınız açık olsun derim. Tam yol ileri.
Bence iyi bir karar vermişsin, kendine güvenin de var. Zaten mühendislik gibi eğitimin zor ve yeterli düzeyde bilginin olması gereken bir şeyin peşinden koşuyorsun, bence bu işin oluru var gibi gözüküyor. Tek aklıma takılan, İngilizce biliyor musunuz? Bilmiyorsanız ana diliniz gibi öğrenebilir misiniz? Bu özellikte bende var yada edinebilirim derseniz şansınız bahtınız açık olsun derim. Tam yol ileri.
İngilizce seviyem yeterli değil, ingilizce eğitimde almam gerekiyor. Ama korkum değil, zamani geldi öğrenmenin. İyi dilekleriniz icin cok tesekkur ederim.
Hocam cevaplariniz icin cok ama cok tesekkur ederim..
Kotu ingilizceme guvenip girmeyeceğim bodozlama bu işe. Cok iyi seviye belkide ana dil gibi konusulmasi gerektigini biliyorum. Kuzenin kagitlarini falan inceliyorum, yabanci kaptanlarla uctuğu oluyor. İnis kalkislarda kule konusmasi, yolculara verilen mesaj ezberlemek yetmez tabiki
Hocam ben erah ucus okulundan teklif aldim, 65 bin euro.
18-24 aymiş. Ben olaya tamamen surucu kursu gibi dusunerek yaklaşmistim. Gerekli dersler sonrasi ucak surusleri ve ucak ehliyeti. Sonrasinda sirketlere başvuru. Fakat hicde oyle degilmiş... Egitimlerde basarisiz olursam +30 bin euro daha cikacagini biliyordum cebimden.
Belki cok sacma suan bunu dusunmem ama freebird firmasinda calismayi cok isterim. Onlarda da airbus var.
Suan nasil bir yol izlememi onerirsiniz. Bu işe atilmak mantikli mi? Durust olmai gerekirse bu kadar eksikle.
valla benim zamanımda makinaya girmek baya zordu.şimdi işler değişmiş tabi. ingilizce bilmek malesef zorundasınız. mühedis olarak yada pilot olarak. bunun istisanı yok gibi birşey. kendi cebinizden para vererek eğitim aldığınız zaman kötü bir ingilizceyle bile kabul edebilirler.ama bir şirkete iş için başvurduğunuz zaman ilk iş ing. bakarlar pilot olarak. şundan adım kadar eminim ingilizceniz olmadan kimse size pilot olarak iş vermez.en basiti berline uçtunuz , adama selam ben geldim diyemezsiniz . havacılık sektörünün dili ingilizcedir. ingilizceyi iyi bir şekilde birkaç eğitim seti birazda kursla halledebilirsiniz t edeabiki çabalayarak.
şuan şirketler kendileri alıp yetiştirmeye başladılar pilotları. size 2 yıl eğitim 8 yılda çalışma şartıyla. önemli nokta burası. evet sistemde açık var ve elbet buda biticek. tahminimce bir 3 5 yılı var gibi. Siz eğitiminizi bir şekilde tamamladınız diyelim, sıra geldi iş aramaya.gittiniz şirketlere başvurdunuz. işte orada başlar sıkıntı. sizin eğitiminizde tek pervaneli uçak kullandınız ve thy başvurup efendimi ben airbus kullanıcam diyemezsiniz. o zaman 80bin euro nun üstüne airbus kullanmak için 20 30bin euro daha koyup, bunun sertifikasını yada eğitimini almalısınız. hadi orası olmadı sunexpress e başvurucam derseniz bu seferde boeing eğitimi almalısınız. işte burada thy den yada diğer hava yollarından kendi seçip eğittikleri adamlar senin önüne hemen geçer. ayrıca siz bu eğitimi alırken uluslararası sınavlara gireceksiniz. bir sınavdan kaldınız diyelim , tekrar almak isterseniz çok güzel rakamlar çıkıyor önünüze. bunun yanında tekrar belirtiyorum avrupada çok fazla işsiz pilot var ve buradaki şirketler bildiğiniz amele pazarına gider gibi italya ya gidip pilot arıyorlar. yeni başlayan normal bir pilotun maaşı ortalama 3500-4000 euro .yani avrupalıyıda kesiyo bu para.
bende sizin gibi çok düşündüm. bir ev var.1400 lira kira getiriyor.sat bunu git kursa pilot ol dedim.yemedi . siz kursa başlamış birisi varsa onla görüşün , o size güzel bilgi verir .
işin özü ingilizce şart. sizin paranızı alacak adam size her türlü gazı verir dikkat edin. iyi araştırın. burası Türkiye burda şartlar malesef hemen değişiyor. thy pilot olmak için birinci şart ingilizce,eğitim,okul falan değil. başka şeyler malesef.
Hocam cevaplariniz icin cok ama cok tesekkur ederim..
Kotu ingilizceme guvenip girmeyeceğim bodozlama bu işe. Cok iyi seviye belkide ana dil gibi konusulmasi gerektigini biliyorum. Kuzenin kagitlarini falan inceliyorum, yabanci kaptanlarla uctuğu oluyor. İnis kalkislarda kule konusmasi, yolculara verilen mesaj ezberlemek yetmez tabiki
Hocam ben erah ucus okulundan teklif aldim, 65 bin euro.
18-24 aymiş. Ben olaya tamamen surucu kursu gibi dusunerek yaklaşmistim. Gerekli dersler sonrasi ucak surusleri ve ucak ehliyeti. Sonrasinda sirketlere başvuru. Fakat hicde oyle degilmiş... Egitimlerde basarisiz olursam +30 bin euro daha cikacagini biliyordum cebimden.
Belki cok sacma suan bunu dusunmem ama freebird firmasinda calismayi cok isterim. Onlarda da airbus var.
Suan nasil bir yol izlememi onerirsiniz. Bu işe atilmak mantikli mi? Durust olmai gerekirse bu kadar eksikle.
valla benim zamanımda makinaya girmek baya zordu.şimdi işler değişmiş tabi. ingilizce bilmek malesef zorundasınız. mühedis olarak yada pilot olarak. bunun istisanı yok gibi birşey. kendi cebinizden para vererek eğitim aldığınız zaman kötü bir ingilizceyle bile kabul edebilirler.ama bir şirkete iş için başvurduğunuz zaman ilk iş ing. bakarlar pilot olarak. şundan adım kadar eminim ingilizceniz olmadan kimse size pilot olarak iş vermez.en basiti berline uçtunuz , adama selam ben geldim diyemezsiniz . havacılık sektörünün dili ingilizcedir. ingilizceyi iyi bir şekilde birkaç eğitim seti birazda kursla halledebilirsiniz t edeabiki çabalayarak.
şuan şirketler kendileri alıp yetiştirmeye başladılar pilotları. size 2 yıl eğitim 8 yılda çalışma şartıyla. önemli nokta burası. evet sistemde açık var ve elbet buda biticek. tahminimce bir 3 5 yılı var gibi. Siz eğitiminizi bir şekilde tamamladınız diyelim, sıra geldi iş aramaya.gittiniz şirketlere başvurdunuz. işte orada başlar sıkıntı. sizin eğitiminizde tek pervaneli uçak kullandınız ve thy başvurup efendimi ben airbus kullanıcam diyemezsiniz. o zaman 80bin euro nun üstüne airbus kullanmak için 20 30bin euro daha koyup, bunun sertifikasını yada eğitimini almalısınız. hadi orası olmadı sunexpress e başvurucam derseniz bu seferde boeing eğitimi almalısınız. işte burada thy den yada diğer hava yollarından kendi seçip eğittikleri adamlar senin önüne hemen geçer. ayrıca siz bu eğitimi alırken uluslararası sınavlara gireceksiniz. bir sınavdan kaldınız diyelim , tekrar almak isterseniz çok güzel rakamlar çıkıyor önünüze. bunun yanında tekrar belirtiyorum avrupada çok fazla işsiz pilot var ve buradaki şirketler bildiğiniz amele pazarına gider gibi italya ya gidip pilot arıyorlar. yeni başlayan normal bir pilotun maaşı ortalama 3500-4000 euro .yani avrupalıyıda kesiyo bu para.
bende sizin gibi çok düşündüm. bir ev var.1400 lira kira getiriyor.sat bunu git kursa pilot ol dedim.yemedi . siz kursa başlamış birisi varsa onla görüşün , o size güzel bilgi verir .
işin özü ingilizce şart. sizin paranızı alacak adam size her türlü gazı verir dikkat edin. iyi araştırın. burası Türkiye burda şartlar malesef hemen değişiyor. thy pilot olmak için birinci şart ingilizce,eğitim,okul falan değil. başka şeyler malesef.
Hocam cevaplariniz icin cok ama cok tesekkur ederim..
Kotu ingilizceme guvenip girmeyeceğim bodozlama bu işe. Cok iyi seviye belkide ana dil gibi konusulmasi gerektigini biliyorum. Kuzenin kagitlarini falan inceliyorum, yabanci kaptanlarla uctuğu oluyor. İnis kalkislarda kule konusmasi, yolculara verilen mesaj ezberlemek yetmez tabiki
Hocam ben erah ucus okulundan teklif aldim, 65 bin euro.
18-24 aymiş. Ben olaya tamamen surucu kursu gibi dusunerek yaklaşmistim. Gerekli dersler sonrasi ucak surusleri ve ucak ehliyeti. Sonrasinda sirketlere başvuru. Fakat hicde oyle degilmiş... Egitimlerde basarisiz olursam +30 bin euro daha cikacagini biliyordum cebimden.
Belki cok sacma suan bunu dusunmem ama freebird firmasinda calismayi cok isterim. Onlarda da airbus var.
Suan nasil bir yol izlememi onerirsiniz. Bu işe atilmak mantikli mi? Durust olmai gerekirse bu kadar eksikle.
valla benim zamanımda makinaya girmek baya zordu.şimdi işler değişmiş tabi. ingilizce bilmek malesef zorundasınız. mühedis olarak yada pilot olarak. bunun istisanı yok gibi birşey. kendi cebinizden para vererek eğitim aldığınız zaman kötü bir ingilizceyle bile kabul edebilirler.ama bir şirkete iş için başvurduğunuz zaman ilk iş ing. bakarlar pilot olarak. şundan adım kadar eminim ingilizceniz olmadan kimse size pilot olarak iş vermez.en basiti berline uçtunuz , adama selam ben geldim diyemezsiniz . havacılık sektörünün dili ingilizcedir. ingilizceyi iyi bir şekilde birkaç eğitim seti birazda kursla halledebilirsiniz t edeabiki çabalayarak.
şuan şirketler kendileri alıp yetiştirmeye başladılar pilotları. size 2 yıl eğitim 8 yılda çalışma şartıyla. önemli nokta burası. evet sistemde açık var ve elbet buda biticek. tahminimce bir 3 5 yılı var gibi. Siz eğitiminizi bir şekilde tamamladınız diyelim, sıra geldi iş aramaya.gittiniz şirketlere başvurdunuz. işte orada başlar sıkıntı. sizin eğitiminizde tek pervaneli uçak kullandınız ve thy başvurup efendimi ben airbus kullanıcam diyemezsiniz. o zaman 80bin euro nun üstüne airbus kullanmak için 20 30bin euro daha koyup, bunun sertifikasını yada eğitimini almalısınız. hadi orası olmadı sunexpress e başvurucam derseniz bu seferde boeing eğitimi almalısınız. işte burada thy den yada diğer hava yollarından kendi seçip eğittikleri adamlar senin önüne hemen geçer. ayrıca siz bu eğitimi alırken uluslararası sınavlara gireceksiniz. bir sınavdan kaldınız diyelim , tekrar almak isterseniz çok güzel rakamlar çıkıyor önünüze. bunun yanında tekrar belirtiyorum avrupada çok fazla işsiz pilot var ve buradaki şirketler bildiğiniz amele pazarına gider gibi italya ya gidip pilot arıyorlar. yeni başlayan normal bir pilotun maaşı ortalama 3500-4000 euro .yani avrupalıyıda kesiyo bu para.
bende sizin gibi çok düşündüm. bir ev var.1400 lira kira getiriyor.sat bunu git kursa pilot ol dedim.yemedi . siz kursa başlamış birisi varsa onla görüşün , o size güzel bilgi verir .
işin özü ingilizce şart. sizin paranızı alacak adam size her türlü gazı verir dikkat edin. iyi araştırın. burası Türkiye burda şartlar malesef hemen değişiyor. thy pilot olmak için birinci şart ingilizce,eğitim,okul falan değil. başka şeyler malesef.